Забравените изобретения на Никола Тесла – част 3


Вижте и прочетете първа част тук: – Забравените изобретения на Никола Тесла – част 1 – Colours Of Life.bg

Вижте и прочетете втора част тук: – Забравените изобретения на Никола Тесла – част 2 – Colours Of Life.bg

Още през 30-те години на 20-ти век е известно, че немците активно са работели над дисковите летателни апарати и са тествали подобни изобретения. Самият Тесла е патентовал летателен апарат под името – „Вертоплан“. Патентът му описвал машина от нов тип – нещо средно между вертолет и компактен аероплан. За разлика от обичайните самолети „вертопланът“ бил в състояние да излита и да се приземява вертикално, отличавайки се с висока маневреност, действащ на принципа на съвременен самолет  с вертикално излитане.

Тесла успява да му придаде тези характеристики на собствено производство дискови турбини, които спомагат новият тип летателен апарат да се отличава с ниско равнище на шум и икономичност. Обръща особено внимание и на конструкцията на крилото, понеже смята, че този детайл може да засили тягата и да подпомогне за допълнителна подемна сила. Също така подчертава и един много важен факт – височината на полета.

В горните слоеве на атмосферата, които са по-малко плътни, летателния апарат може да развие значително по-висока скорост. В неговия апарат двете витла са разположени едно над друго, което осигурява както вертикално излитане, така и по-голяма свобода при маневриране. Тесла създава няколко демонстрационни модела на този апарат, но за съжаление не се намерили желаещи, които да започнат серийно производство.  Много от чертите на „вертоплана“ на Тесла обаче, могат да бъдат открити в проектите на германските летателни дискове.

В ред с останалите безжични технологии, великият учен също така открива дистанционното управление и го демонстрира през 1898 година на техническата изложба на Медисън Скуеър Гардън. Неговото изобретение, което той нарича „телеавтомат“ се превръща в огромна сензация. Представлява модел на лодка с дистанционно управление, която е изглеждала като научна фантастика на зрителите. Такава технология навлиза в практиката цял половин век по-късно, полагайки основите за съвременните мобилни телефони, дистанционни управления, телевизия, радиоприемници за автомобили, дори роботехника.

Тесла предрича бъдещето със своето изявление: „Отдавна имам идеята да създам автомат, който да стане мое механично копие и да реагира като мен, макар и по-примитивно, на външни дразнители“. Той обаче предвижда разрушителната страна на неговото изобретение, което в бъдеще може да се използва за военно приложение, визирайки радиоуправляемо торпедо вместо неговата лодка.  В неговите виждания, бъдещите войни ще бъдат „войните на машините“.  

През 1931 година, по време на едно изложение  в град Бъфало, Тесла засенчва за момент познатите досега двигатели с вътрешно горене, работещи с бензин и предлага на вниманието на публиката – електромобил. Според него този тип кола се отличава  с простота и сигурност, не може да се взриви за разлика от кола с бензинов двигател и двигателят на електромобилът работи тихо и не изпуска изгорели газове. Изобретателят твърди, че това технологично чудо, не се нуждае от акумулатор и може да развива до 150 километра в час. Тесла прави демонстрация като прикрепя зад шофьорската седалка кутия с дължина 60, ширина 30 и височина 15 сантиметра, свързва я с проводници с двигател с въздушно охлаждане, натиска педала и автомобилът потегля!

Той обяснява, че колата получава енергия от ефира около нас и сочи две пръчки, стърчащи от кутията. Някои съвременни учени, обаче смятат, че той е успял да използва схема от високочестотен и високоволтов ток, след като я настройва в резонанс с трептенията на Земята,  които са 7,5 херца и теоретично така би било възможно да е получил необходимата за движение на електромобила енергия. По време на изложението обаче, много хора смятат за поредния ефектен трик това ново изобретение и гледат скептично на него. Основните ограничения обаче на първите електрически коли са били свързани с ниската скорост и ограниченият капацитет на акумулаторите.   И до днес тези разработки на Тесла остават прекалено скъпи, сложни за изработване и липсват  сигурни мрежи за зареждане на  акумулаторите.

Безспорно голяма част от изобретенията на Никола Тесла успяват да се превърнат в част от всекидневието на всеки съвременен човек. Той успява да промени лицето на прогреса, да даде една нова насока на развитие на цивилизацията, въпреки че много от изобретенията му така и не са били реализирани.   Оттук следва да си зададем въпроса – “Какъв би бил светът днес, ако Тесла бе успял да пресъздаде всичките си идеи?“ Може би щеше да живеем в ера на много по-голям технологически прогрес, на много повече възможности! Вероятно хиляди идеи са загубени или стоят неразкрити, но разглеждайки стотиците патенти на Никола Тесла можем да придобием бегла престава за великите намерения и идеи за общо благо и свободни ресурси.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.